تربیت اخلاقی کودکان از دیدگاه امام علی (ع)
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی تربیت اخلاقی کودکان با تأکید بر دیدگاه امام علی (ع) مورد بررسی قرار گرفت در این تحقیق ضمن ارائه تعریف مختصری از اخلاق و برداشتهای امام علی (ع) به بررسی مبانی، اصول، روش، هدف و همچنین بررسی صلاحیت حرفهای معلم برای تربیت اخلاقی کودک پرداختهشده است. این تحقیق از جنس اسنادی است؛ روش تجزیه تحلیل اطلاعات تحلیل محتوا و نیز استنتاجی، روش گردآوری اطلاعات از روش کتابخانهای با استناد به پایاننامهها، و سایتهای اینترنتی و کتب مذهبی از جمله : نهجالبلاغه، قرآن و متون اسلامی است. نتایج این تحقیق نشان میدهد که در مبانی تربیت اخلاقی کودکان به پرهیزگاری، اعمال عبادی، نظم حسابرسی، آزادگی، دادگری و ظلمستیزی، زهدورزی و زخاف فریبای دنیا، عمل صالح و خدمت به خلق، تعقل و تفکر در امور و دانشاندوزی در اصول تربیت اخلاقی به شرایط محیط انسان، عزت، تعقل، تداوم در عمل، تذکر، فضل و عدل در روش تربیت اخلاقی به زمینهسازی، معاشرت و مجالست، الگوسازی، احترام گذاشتن، تعافل، تزکیه و تهذیب نفس، تمرین، تکرار و عادت دادن، محاسبه، موعظه، عبرتآموزی، عفو مبالغه، مبالغه در تشویق و توبه در اهداف تربیت اخلاقی تقوا، قناعت، سماجت و پرورش روح عدالتخواهی و همچنین در تعیین صلاحیت معلم برای تربیت اخلاقی اخلاص در نيت و عمل، تقيد به عمل صالح حسن خلق و فروتني، علو همت و عفت نفس، عالم به مقتضيات زمان، توجه به مسئولیت و ايجاد زمينه براي شکوفایی و رشد تفکر و تعقل و معنويت در متربيان مورد توجه قرار گیرد.
کلمات کلیدی: تربیت، تربیت اخلاقی، کودک..
فهرست مطالب
Contents
اخلاق. .16
برسی ادبیات و پیشینه تحقیق.. 17
مبانی نظری و پیشینه تحقیق.. 17
تربیت از دیدگاه امام علی(ع). 22
اخلاق از دیدگاه امام علی (ع). 26
ساختار اخلاقی و تربیتی نهجالبلاغه. 30
تربیت اخلاقی از دیدگاه امام علی (ع). 38
تحلیل و استنتاج اطلاعات گردآوری شده. 59
مبانی تربیت اخلاقی کودکان از دیدگاه امام علی (ع). 61
4-ازادگی، دادگری و ظلم ستیزی.. 63
5-زهدورزی و اعراض از زخارف فریبای دنیا 68
سؤال دوم اصول تربیت اخلاقی کودکان از دیدگاه امام علی چیست؟. 64
1-اصل اصلاح شرایط محیطی کودکان. 64
توجه : فایل بالا دارای پشتیبانی و امکان پیگیری است که با کلیک بر روی (دریافت فایل) نمایش داده خواهد شد
با تشکر از انتخاب شما