digidtyle

تربیت اخلاقی کودکان از دیدگاه امام علی (ع)

تربیت اخلاقی کودکان از دیدگاه امام علی (ع)

تربیت-اخلاقی-کودکان-از-دیدگاه-امام-علی-(ع)

چکیده

پژوهش حاضر با هدف  بررسی تربیت اخلاقی کودکان با تأکید بر دیدگاه امام علی (ع)  مورد بررسی قرار گرفت در این تحقیق ضمن ارائه تعریف مختصری از اخلاق و برداشت­های امام علی (ع) به بررسی مبانی، اصول، روش، هدف­ و همچنین بررسی صلاحیت حرفه­ای معلم برای تربیت اخلاقی کودک پرداخته‌شده است. این تحقیق از جنس اسنادی است؛ روش تجزیه تحلیل اطلاعات تحلیل محتوا و نیز استنتاجی، روش گردآوری اطلاعات از روش کتابخانه­ای با استناد به پایان­نامه­ها، و سایت­های اینترنتی و کتب مذهبی از جمله : نهج­البلاغه، قرآن و متون اسلامی است. نتایج این تحقیق نشان می­دهد که در مبانی تربیت اخلاقی کودکان به پرهیزگاری، اعمال عبادی، نظم حسابرسی، آزادگی، دادگری و ظلم­ستیزی، زهدورزی و زخاف فریبای دنیا، عمل صالح و خدمت به خلق، تعقل و تفکر در امور و دانش­اندوزی در اصول تربیت اخلاقی به شرایط محیط انسان، عزت، تعقل، تداوم در عمل، تذکر، فضل و عدل در روش تربیت اخلاقی به زمینه­سازی، معاشرت و مجالست، الگوسازی، احترام گذاشتن، تعافل، تزکیه و تهذیب نفس، تمرین، تکرار و عادت دادن، محاسبه، موعظه، عبرت­آموزی، عفو مبالغه، مبالغه در تشویق و توبه در اهداف تربیت اخلاقی تقوا، قناعت، سماجت و پرورش روح عدالت­خواهی و هم‌چنین در تعیین صلاحیت معلم برای تربیت اخلاقی اخلاص در نيت و عمل، تقيد به عمل صالح حسن خلق و فروتني، علو همت و عفت نفس، عالم به مقتضيات زمان، توجه به مسئولیت و ايجاد زمينه براي شکوفایی و رشد تفکر و تعقل و معنويت در متربيان مورد توجه قرار گیرد.

 

کلمات کلیدی: تربیت، تربیت اخلاقی، کودک..

 

فهرست مطالب

Contents

کلیات تحقیق.. 10

مقدمه. 11

بیان مسئله. 12

ضرورت و اهمیت تحقیق.. 13

هدف اصلی: 15

اهداف فرعی: 15

تعریف اصطلاحات... 15

تربیت.. 15

اخلاق. 15

تربیت اخلاقی.. 16

کودک.. 16

اخلاق. .16

تربیت اخلاقی.. 16

برسی ادبیات و پیشینه تحقیق.. 17

مبانی نظری و پیشینه تحقیق.. 17

مقدمه. 18

1-2-آشنایی با مفاهیم.. 18

1-1-2-مفهوم اصل. 18

برخی از ویژگی اصول. 19

2-1-2- مفهوم روش... 19

مفهوم تربیت... 20

تربیت از دیدگاه امام علی(ع). 22

مفهوم اخلاق.. 24

اخلاق از دیدگاه امام علی (ع). 26

اخلاق در نهج‌البلاغه. 28

اخلاق در اندیشه علوی.. 29

ساختار اخلاقی و تربیتی نهج‌البلاغه. 30

الف: اخلاق فردی.. 32

ب: اخلاق اجتماعی.. 34

تربیت اخلاقی.. 37

تربیت اخلاقی از دیدگاه امام علی (ع). 38

خودسازی و دگرسازی.. 39

انسان کامل.. 40

توجه به ارزش‌ها و فضیلت‌ها 40

پرهیز از دنیاپرستی.. 40

بصیرت و آگاهی.. 41

گام در مسیر هدایت... 41

مناجات‌های شبانه. 42

ترس از خدا 42

پرهیزگاری.. 43

استفاده از فرصت... 43

رابطه‌های خدایی.. 43

محبوب‌ترین بندگان.. 44

یاد خدا و آخرت... 44

حسابرسی اعمال.. 44

کامل و ایده آل.. 45

بهای انسان.. 45

آثار تقوا در انسان.. 46

پیشینه تحقیق.. 46

جمع­بندی پیشینه. 55

روش تحقیق.. 57

مقدمه. 58

3-2 نوع تحقیق.. 58

3-4 روش تحقیق.. 58

3-5 گردآوری اطلاعات... 58

3-6 ابزار تحقیق: 58

3-7 طبقه‌بندی اطلاعات... 59

3-8 استنباط اصول و روشها 59

تحلیل و استنتاج اطلاعات گردآوری شده. 59

تجزیه‌وتحلیل.. 60

مقدمه. 61

مبانی تربیت اخلاقی کودکان از دیدگاه امام علی (ع). 61

1-پرهیزگاری یا تقوا 62

2-اعمال عبادی.. 62

3-نظم و حساب بررسی امور. 62

4-ازادگی، دادگری و ظلم ستیزی.. 63

5-زهدورزی و اعراض از زخارف فریبای دنیا 68

6-عمل صالح و خدمت به خلق.. 63

7-دانش اندوزی توأم با عمل. 63

سؤال دوم اصول تربیت اخلاقی کودکان از دیدگاه امام علی چیست؟. 64

1-اصل اصلاح شرایط محیطی کودکان. 64

2-اصل عزّت.. 65

توجه : فایل بالا دارای پشتیبانی و امکان پیگیری است که با کلیک بر روی (دریافت فایل) نمایش داده خواهد شد

با تشکر از انتخاب شما