digidtyle

پايان نامه بررسي آموزش مهارتهاي مديريت بر استرس و نحوه مقابله با استرس در دانش آموزان دختر

پايان نامه بررسي آموزش مهارتهاي مديريت بر استرس و نحوه مقابله با استرس در دانش آموزان دختر

پايان-نامه-بررسي-آموزش-مهارتهاي-مديريت-بر-استرس-و-نحوه-مقابله-با-استرس-در-دانش-آموزان-دختر

پايان نامه بررسي آموزش مهارتهاي مديريت بر استرس و نحوه مقابله با استرس در دانش آموزان دختر مقطع نظري متوسطه شهر گرگان

فصل اول: كليات... 1

مقدمه. 1

1-1- بيان مساله. 3

1-2- ضرورت و اهميت تحقيق.. 5

1-3- اهداف تحقيق.. 8

1-4- فرضيه هاي پژوهش.... 8

1-5- متغيرهاي پژوهش.... 8

تعريف اصطلاحات... 8

1-6- تعاريف نظري‌و عملياتي متغيرها 8

1-6-1- مهارتهاي مديريت بر استرس... 9

1-6-2- سبك كنارآيي اجتنابي.. 9

1-6-3- سبك اسناد منفي.. 10

1-6-4- سلامت رواني.. 10

1-6-5- دانش آموز. 11

1-6-6- پايه تحصيلي.. 11

1-6-7- جنسيت... 11

خلاصه. 11

فصل دوم... 12

مقدمه. 13

2-1- استرس يا فشاررواني.. 13

2-2- تعريف استرس... 13

2-3- مدلهاي استرس... 14

2-3-1- مدل محرك... 14

2-3-2- مدل پاسخ.. 15

2-3-3- مدل تعاملي.. 17

2-4- ارزيابي هاي شناختي.. 18

2-5- استرس زاهاي بالقوه 19

2-5-1- فجايع ( وقايع آسيب زا ) 19

2-5-2- تاثير وقايع مهم زندگي.. 19

2-5-3-گرفتاريهاي روزانه. 20

2-6- استرس نوجواني.. 22

2-6-1- تأثير محيط.. 23

2-6-2- نشانه هاي استرس در نوجواني.. 25

2-7- تعريف كنار آمدن. 27

2-7-1-كنارآمدن از ديدگاههاي مختلف... 27

2-7-2- نظرية لازاروس دربارة كنارآمدن. 27

2-7-3- شيوه هاي مختلف كنار آيي.. 28

2-7-4- مقياس هايي از سياهه شيوه هاي كنار آيي.. 29

2-8- عوامل موثر بر استرس و كنارآيي.. 31

2-8-1- حمايت اجتماعي.. 31

2-8-2- تفاوتهاي فردي.. 33

2-8-2-1- شخصيت نوع A.. 33

2-8-2-2- اضطراب و روان رنجورخويي.. 34

2-8-2-3- سخت رويي.. 35

2-8-2-4- خوش بيني در مقابل بدبيني.. 37

2-8-3- عزت نفس.... 37

2-9- سبك اسناد. 38

2-9-1- سبك اسناد خوش بين/ بدبين.. 40

2-9-2- سبك اسناد و رابطه آن با سلامت و سبك هاي كنارآيي.. 40

2-10- سلامت روان و ابعاد آن. 43

2-10-1- مفهوم سلامت روان. 46

2-10-2- بيماري  رواني و سلامت روان : مدلت حالت كامل.. 48

2-11- آموزش مهارتهاي مديريت بر استرس... 50

2-11-1- مقدمه اي بر استرس و كنارآيي.. 50

2-11-2- راهكارهاي ذهني و عقلاني جهت كنارآيي با استرس... 52

2-11-3- روشهاي فيزيكي كنار آمدن با استرس... 54

2-11-4- مهارتهاي مطالعه، آمادگي براي امتحان و مديريت بر زمان. 55

2-11-5- مهارتهاي ارتباطي و ميان فردي.. 56

2-11-6- تقويت اعتماد به نفس،عزت نفس ومقابله با افسردگي و نگراني.. 57

2-11-6-1- آموزش مجدد سبك اسناد در افسردگي.. 58

2-12- مروري بر پژوهشهاي پيشين.. 59

الف) تحقيقات انجام شده در ايران. 59

ب) مروري بر پژوهشهاي انجام شده در خارج.. 62

خلاصه. 65

فصل سوم: روش تحقيق.... 67

مقدمه. 68

3-1- جامعه آماري.. 68

3-2- نمونه پژوهش.... 68

3-3- شيوه نمونه‌گيري.. 68

3-4- ابزارهاي اندازه‌گيري.. 69

3-4-1- مقياس كنارآيي نوجوانان. 69

سبك اول يا حل مشكل كنارآيي بارور. 72

سبك دوم، مراجعه به ديگران. 72

سبك سوم، كنار آمدن نابارور (اجتنابي) 72

نحوه نمره گذاري.. 73

اعتبار و پايايي مقياس  كنارآيي نوجوانان. 74

3-4-2- مقياس  – R90-SCL. 75

توصيف ابعاد 9 گانه آزمون R – 90 – SCL. 76

الف-  شاخص ضريب ناراحتي (PSDI) 82

ب – علامت شناسي كلي علائم مرضي ( GSI) 82

ج – جمع علائم مرضي (PST) 83

نمره گذاري آزمون  – R90-SCL. 83

پايايي آزمون  – R90-SCL. 83

اعتبار آزمون  – R90-SCL. 84

3-4-3- پرسشنامه اسنادي در كودكان ونوجوانان. 85

روايي و اعتبار پرسشنامه. 86

مقياس دروني بودن. 87

3-5- روش اجراي پژوهش.... 88

3-6- طرح تحقيق.. 88

3-7- روشهاي آماري در تحليل داده ها 89

خلاصه. 89

فصل چهارم: تجزيه و تحليل اطلاعات... 90

4-1- داده هاي توصيفي  پژوهش.... 91

4-2- آزمون فرضيه هاي پژوهش.... 100

خلاصه فصل چهارم. 105

فصل پنجم: نتيجه‌گيري... 106

مقدمه. 107

5-1- خلاصه و نتيجه گيري.. 107

5-2- بحث و جمع بندي (بحث دريافته ها) 111

5-3- محدوديت هاي پژوهش.... 113

5-4- پيشنهادات... 114

پيشنهادات بكار بسته: 114

پيشنهادهايي جهت پژوهشهاي بعدي: 115

فهرست منابع. 116

 

 

 

 

چکیده

هدف پژوهش حاضر بررسي آموزش مهارتهاي مديريت بر استرس و نحوه مقابله با استرس در دانش آموزان  و نوجوان دختر  سال اول مقطع متوسطه نظری شهر گرگان می باشد. در اين تحقیق برای سنجیدن میزان تاثیرات به وجودآمده در متغیرهای ياد شده جامعه آماری بکارگرفته شده. جامعه آماري اين پژوهش ، كليه دانش آموزان دختر سال اول  مقطع متوسطه نظري شهرگرگان مي‌باشد، در سال تحصيلي 96-95 مي‌باشد. روش نمونه گيري اين پژوهش، نمونه گيري خوشه اي چند مرحله اي است. اين پژوهش شامل متغير مستقل : آموزش مهارتهاي مديريت بر استرس و متغيرهاي وابسته : سبك كنارآيي اجتنابي و سبك اسناد منفي و سلامت روان مي‌باشد.در این تحقیق با استفاده از شاخص هاي آمار توصيفي  و استنابطي به تجزيه و تحليل داده‌هاي حاصل از پژوهش پرداخته و در نهايت فرضيه هاي پژوهش به آزمون گذاشته شد.جهت آزمون فرضيه هاي تحقيق از

توجه : فایل بالا دارای پشتیبانی و امکان پیگیری است که با کلیک بر روی (دریافت فایل) نمایش داده خواهد شد

با تشکر از انتخاب شما