نقد و تفسیر داستانهای تمثيلی هدایت و آل احمد (آب زندگی، سرگذشت كندوها، نون و القلم)
فرمت فایل:Word (قابل ویرایش و آماده پرینت)
تعداد صفحه:156
پايان نامه براي دريافت درجهي كارشناسي ارشد
رشته ي زبان و ادبيات فارسي
فهرست مطالب :
مقدمه...................................... 1
فصل اول: تمثيل............................. 4
1-تمثيل در حوزه ي بلاغت..................... 4
2- روايت هاي تمثيلي........................ 8
2-1- تمثيل از ديدگاه نقد ادبي معاصر.... 8
2-2- ساختار روايي تمثيل................ 10
2-3- انواع روايت هاي تمثيلي............ 11
2-3-1- افسانهي تمثيلي.............. 11
2-3-2- حكايت اخلاقي................. 12
2-3-3- تمثيل رمزي.................. 13
2-4- تقسيم بندي ديگر................... 14
2-5- انواع تمثيل از نظر موضوع.......... 15
3- ضرورت بيان تمثيلي....................... 16
3-1- ترس و احتياط...................... 16
3-2- حفظ راز از نااهل.................. 17
3-3- مصلحت............................. 17
3-4- تأثيرگذاري بيشتر، جلب توجه و برانگيختن دقت 18
3-5- تعليم و عيني كردن مفهوم ذهني...... 18
4- ضرورت تمثيل گرايي در كتب آسماني......... 18
5- داستان تمثيلي ، داستان رمزي و بهره گيري از نماد 21
5-1- نگاهي ديگر به داستان تمثيلي....... 21
5-2- داستان رمزي....................... 23
5-3- مقايسهي بيان رمزي و بيان تمثيلي... 25
5-4- جايگاه نماد در روايات تمثيلي و رمزي 28
6- تمثيل و عدم واقعيت...................... 32
7- تمثيل در ادبيات داستاني معاصر........... 33
فصل دوم :بررسي داستانهاي «آب زندگي » ، «سرگذشت كندوها» و «نون والقلم» بر بنياد عمده ترين ويژگي هاي قصه ها 36
1- خرق عادت................................ 37
2- پيرنگ ضعيف.............................. 38
3- شخصيت ها و شيوهي شخصيت پردازي........... 39
فصل سوم : تفسير تمثيلي داستان «آب زندگي » . 44
1- شرايط سياسي و اجتماعي در زمان نگارش داستان 44
2- تفسير داستان............................ 45
فصل چهارم: تفسير تمثيلي داستان «سرگذشت كندوها» 55
1- سرگذشت نفت.............................. 56
2- تفسير داستان............................ 58
2-1- سرگذشت كندوها (نظري برداستان)..... 58
2-2- تفسير داستان با تفكيك عناصر و اجراي اصلي 59
2-2-1- ولايت زنبورها................ 61
2-2-2- عسل.......................... 61
2-2-3- بلا........................... 62
2-2-4- خواب زمستاني................. 63
2-2-5- تصميم كمندعلي بك............. 63
2-2-6- مورچه هاي قرمز............... 64
2-2-7- جلسهي گيس سفيدها............. 64
2-2-8- پرواز زنبورها................ 66
2-3- نقد و نظر......................... 66
فصل پنجم : تفسير تمثيلي «نون و القلم»...... 69
1- مهمترين جنبش چپ گراي معاصر.............. 70
2- ماجراي يك شكست (نظري بر داستان)......... 72
3- تفسير داستان............................ 73
3-1- حكومت قلندرانه.................... 74
3-2- هونگ هاي برنجي.................... 77
3-3- دو ميرزا بنويس.................... 79
3-4- فرجام كار......................... 82
3-5- از دم در مسجد جامع تا ارگ حكومتي.. 83
4- نقد ونظر................................ 84
پا نوشت.................................... 86
فهرست منابع و مآخذ 95
چکیده :
هدف از نگارش اين رساله به دست دادن روشي براي تفسير روايات تمثيلي ادب فارسي است.
پس از آوردن مقدمه اي در باب دلالت هاي حقيقي و مجازي كلام، فصل اول درباره ي تمثيل از ديدگاه بلاغت قديم و نقد ادبي جديد، انگيزه هاي بيان تمثيلي و مقايسه ي آن با بيان رمزي آورده شده است. فصل دوم مروري بر ويژگي هاي بنيادين قصه ها و تطبيق عناصر داستان هاي منتخب در اين رساله با اين ويژگي هاست و سرانجام در فصل هاي سوم تا پنجم داستان « آب زندگي» نوشتهي صادق هدايت و «سرگذشت كندوها» و « نون القلم» نوشته ي جلال آل احمد تفسير تمثيلي شده اند. در جريان تفسير داستان ها،. جهان بيني و افكار نويسنده.، آرا و انديشه هاي او كه در ديگر آثارش منعكس شده و نيز شرايط اجتماعي و سياسي زمان نگارش داستان لحاظ شده است.
مقدمه :
در آغاز كلمه نبود. انسان بود و اشياي پيرامونش. و انسان خواست كه بشناسد. و براي شناختن نياز به كلمه داشت؛ به اسم. تا پيش از شناختن اشيا، پيش از ترسيم صور اشيا در ذهن اسم اشيا را بداند. و انسان اسم گذاشت بر اشيا.(1)
اسامي آن چه پيرامون انسان است – و البته آن چه در ذهن و فكر و روح اوست-، كوشش اوست براي شناختن. اين اسمها و كلمات، علامات و نشانههايي هستند كه به معاني معيني دلالت ميكنند و واضع آنها انسان است. انسان بر حسب قرارداد و به دل خواه خود، در ابتدا بر اشياي پيرامونش اسم گذاشت و اين نشانههاي وضعي/ قراردادي شدند نامهاي واقعي اشيا. «نشانهها وسايلي مقتصدانه هستند براي بيان معنايي كه يا حاضر است و يا قابل وارسي.»(2) انسان وقتي شيئي را ديد، تعريفي از آن شيء بر حسب صورت ظاهر، هويت و كاركرد آن – و اگر آن شيء مفهومي ذهني يا عقلي بود، تعريفي حاصل از ادراك آن – در ذهنش نقش بست و به منظور آن كه از آن پس براي ناميدن آن شيء همهي معنايي را كه در ذهنش دارد، با تمام حدود و ثغور آن به زبان نياورد، به نامگذاري آن پرداخت. و از اين رو است كه نشانهها «همه وسايلي مقتصدانه» هستند «براي بيان تعريفي طولاني» و «موجب صرفهجويي در اعمال ذهني».(3)
نام اشيا را –از آن رو كه به معنايي دلالت ميكنند – دال، و معناي نهفته در آن را – كه همان صورت ظاهر اشيا و مجموعهي ويژگيهاي آنهاست- مدلول ميخوانيم. بنا بر تعريفي كه از نامها و نشانهها ذكر شد، دلالت اين نشانهها بر معنا دلالتي وضعي و قراردادي است؛ نه مبتني بر شباهت واقعي ميان دال و مدلول. هم چنيناند علامتهاي اختصاري يا نشانههايي نظير
توجه : فایل بالا دارای پشتیبانی و امکان پیگیری است که با کلیک بر روی (دریافت فایل) نمایش داده خواهد شد
با تشکر از انتخاب شما