digidtyle

پایان نامه حقوق فرهنگي و اجتماعي ناشي از حضانت در حقوق ايران و اسناد بين المللي

پایان نامه حقوق فرهنگي و اجتماعي ناشي از حضانت در حقوق ايران و اسناد بين المللي

پایان-نامه-حقوق-فرهنگي-و-اجتماعي-ناشي-از-حضانت-در-حقوق-ايران-و-اسناد-بين-المللي

این پایان نامه در قالب فرمت word قابل ویرایش ، آماده پرینت و ارائه به عنوان پروژه پایانی میباشد .

فهرست مطالب
    
چکيده  ...................................................................................................................................    1
مقدمه  ....................................................................................................................................    2
    
فصل اول: کلياتي در باب مفاهيم بنيادين    
1-1 تعاريف و مفاهيم    
1-1-1 حق   .....................................................................................................................................    7
1-1-2 حق بودن يا حق داشتن   ......................................................................................................    8
1-1-3کودک   .................................................................................................................................    11
1-1-4 حضانت.................................................................................................................................    13
1-1-5 حقوق فرهنگي   ...................................................................................................................    14
1-1-6حقوق اجتماعي   ..................................................................................................................    17
1-2 پيشينه حقوق کودک    
1-2-1پيشينه حقوق کودک در جهان   ............................................................................................    18
1-2-2 پيشينه حقوق کودک در ايران   .............................................................................................    20
1-3 آثار و مزاياي حقوق فرهنگي و اجتماعي کودک   ....................................................................    23
1-4 جايگاه حقوق کودک در نظام حقوقي    
1-1-4 جايگاه حقوق کودک از نگاه قرآن   .....................................................................................    26
4-1-2 جايگاه حقوق کودک در ايران   ...........................................................................................    28
4-1-3 جايگاه حقوق کودک در اسناد بين المللي   .........................................................................    31
    
فصل دوم: حقوق فرهنگي ناشي از حضانت    
2-1 حق آموزش و پرورش   ...........................................................................................................    35
2-2 حق آزادي و شرکت در مجامع و اجتماعات   ..........................................................................    47
3-2 حق تفريح و بازي کودک   .......................................................................................................    52

فصل سوم: حقوق اجتماعي ناشي از حضانت    
3-1 حق داشتن خانواده   .................................................................................................................    56
3-1-1حق داشتن هويت   ...............................................................................................................    58
3-1-2حق تکريم شخصيتي   ..........................................................................................................    61
3-2 حق شرايط مناسب زندگي کودک   ..........................................................................................    65
3-2-1 حق خوراک   .......................................................................................................................    66
3-2-2 حق مسکن   .........................................................................................................................    69
3-2-3 حق بهداشت   ......................................................................................................................    71
3-2-4 حق تأمين اجتماعي   ............................................................................................................    79
3-2-5ممنوعيت کار اجباري کودک   ..............................................................................................    83
    
نتيجهگيري   ...........................................................................................................................    100
منابع و مأخذ   ........................................................................................................................    102
چکيده انگليسي   ....................................................................................................................    106

 

چکيده:
با توجه به روابط و مناسبات اجتماعي و فرهنگي و بر اثر فقر، بي سوادي، تخريب محيط زيست،      سوء تغذيه و غيره امنيت جان ميليونها کودک در معرض خطر قرار دارد. نقض حقوق کودکان در بيشتر کشورهاي جهان، امروزه بخش مهمي از معضلات و مشکلات جوامع را تشکيل ميدهد. به نظر ميرسد مسئوليت اين امر در درجه اول بر دوش والدين و سپس دولتها ميباشد و در واقع ميتوان اذعان داشت که شرايط موجود کودکان، باز توليد شرايطي است که والدين و دولتها براي آنان به وجود ميآورند. از اين رو در نظر گرفتن حقوق آنان با هدف حمايت از جنبههاي مختلف زندگي، ضروري است و بايد يکي از مهمترين دغدغههاي دولتها به شمار آيد و آنچه که در قوانين و اسناد بينالمللي در حمايت از حقوق کودک به تصويب رسيده است، در عمل به خوبي به اجرا در نيامده است. بر اين اساس دولتها بايد در اجراي درست آن حقوق، توجه جدي به عمل آورند.
در اين پاياننامه سعي بر آن است که با بررسي حقوق فرهنگي و اجتماعي کودک، راهکارهايي براي پيشبرد اين حقوق ارائه شود و زمينههاي بهرهمندي آنان از اين دسته از حقوق به درستي فراهم گردد.

واژگان کليدي:
کودک، حقوق فرهنگي و اجتماعي، اسناد بين المللي، حضانت

 

 


مقدمه:
کودکي از مراحل بنيادين و بسيار حساس هر انسان در جامعه است. اگر اين مرحله به خوبي شناخته شود و به طور مناسب پشت سر گذاشته شود، جامعه مملو از افرادي خواهد شد که قابليتهاي لازم براي زندگي در وضعيت مطلوب را دارند. کودک نخستين تعامل خود را با محيط، در خانواده آغاز ميکند و بعد از خانواده، جامعه دومين محيطي است که اثرگذاري و اثر پذيري کودک در آن آغاز ميشود و کودک اندک اندک در فرآيند رشد اجتماعي قرار ميگيرد.
از آنجايي که سالهاي اوليه کودکي در رشد و شخصيت و آينده کودک نقش بسزايي دارد، بايد به همه ابعاد وجودي کودک از جمله رشد فرهنگي، اجتماعي، عاطفي، شخصيتي و ... است، توجه کرد. هر کشوري متعهد به تأمين نيازهاي افراد جامعه خود مخصوصاً کودکان در چارچوب و ظرفيتهاي موجود خود ميباشد، حائز اهميت است که تمام توان خود را براي گسترش حقوق کودک بکار گيرد. زيرا نتايج مثبت آن در پيشرفت و رشد جامعه نيز تأثير چشمگيري دارد. در نتيجه کودکان در آينده با مشکلات کمتري مواجه خواهند شد. با توجه مطالب فوق الذکر و آشکار شدن ارزشها و جايگاه والاي کودکان و رعايت حقوق فرهنگي و اجتماعي آنان بعضاً شاهد مشکلات و نابرابريهايي هستيم. فلذا سعي بر آن است که راهکارها و پيشنهادهايي براي جلوگيري از اين نابرابريها ارائه شود.

1- بيان مسئله :
حقوق کودک از زير مجموعههاي حقوق بشر محسوب ميشود. در شناسايي حقوق انسان، شناخت موضوع آن، يعني انسان، اهميت بسياري دارد و شناخت کودک به لحاظ وضعيت خاص وي از ارزش والايي برخوردار ميباشد. کودک، انساني است که داراي حقوقي اساسي و مشترک با ساير آدميان ميباشد و از کليه حقوق مدني برخوردار است از اين جهت فرقي با بزرگسالان ندارند، اما قانوناً نميتوانند حق خود را اعمال و اجرا کنند و توان حفظ و دفاع از آنها را ندارد. همانطور که اين حقوق براي همگان آشکار است و اين امر مورد عنايت خاص همه قانونگذاران و مصلحان اجتماعي قرار گرفته است، بايد گفت، رعايت حقوق کودکان صرفاً در حد يک امر شخصي و خانوادگي نيست، بلکه بايد در جامعه با ساير انسانها يکسان ديده شوند. به عنوان عضوي زنده و پويا در زندگي اجتماعي شريک و سهيم باشند. در اين راستا دولت با توجه به ارزشهاي فرهنگي و اجتماعي کودکان، در حمايت از احقاق حقوق آنان بايد بکوشد. زيرا کودکان هر جامعه، آينده سازان آن جامعهاند، لذا رعايت حقوق آنان نه تنها آينده سعادتمند آنان، بلکه آينده روشن جامعه را نيز نويد ميدهد.

2- اهميت و ضرورت انجام تحقيق :
کودکان به عنوان عضوي از خانواده و جامعه انساني به لحاظ آسيب پذيري بسيار و نداشتن توانايي مناسب در دفاع از خود، بيش از ديگران در معرض خطر، تضييع حقوق قرار دارند و بايد از سادهترين امکانات زندگي و حقوق اوليه خويش بهرهمند شوند، زيرا عدم بهرهمندي از حقوق اساسي، نقض حقوق آنان به شمار ميآيد. بايد در جامعه محيطي امن و امکان دسترسي به عدالت براي همه کودکان فراهم شود. از آنجايي که هر کشوري متعهد به تأمين نيازهاي اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي افراد جامعه خود ميباشد ضروري است که به حقوق کودکان که جزئي از همين افراد جامعه به حساب ميآيند به حداقل اکتفا نکنند و به حد اعلاء بينديشند.
بايد در رشد و تکامل آنها همه توان را بر کف نهاد و به ه

توجه : فایل بالا دارای پشتیبانی و امکان پیگیری است که با کلیک بر روی (دریافت فایل) نمایش داده خواهد شد

با تشکر از انتخاب شما