digidtyle

پایان نامه ارزیابی وضعیت سرمایه فکری در شرکت مهندسی وتوسعه نفت

پایان نامه ارزیابی وضعیت سرمایه فکری در شرکت مهندسی وتوسعه نفت

پایان-نامه-ارزیابی-وضعیت-سرمایه-فکری-در-شرکت-مهندسی-وتوسعه-نفت

این پایان نامه در قالب فرمت word قابل ویرایش ، آماده پرینت و ارائه به عنوان پروژه پایانی میباشد

 

چکیده

براثرتغيير و تحول در حوزه IT و رشد سريع تكنولوژي برتر ازدهه 1990 الگوي رشد اقتصادي جهاني تغيير اساسي نموده است كه در نتيجه آن، دانش به عنوان مهمترين سرمايه ، جايگزين سرمايه هاي مالي و فيزيكي در اقتصاد جهاني امروز شده است .مطالعات اخير نشان داده اند كه بر خلاف كاهش بازدهي منابع سنتي ( مثل پول ، زمين، ماشين آلات و غيره )دانش واقعاً منبعي براي افزايش عملكرد كسب وكار است . در سازمان هاي داراي ساختار ماتريسي بدليل تغييرات وجابه جايي نيروي انساني متخصص، پيچيدگي فرآيندها و ارتباطات، اهميت نقش مستند سازي اطلاعات و مديريت دانش دو چندان گرديده است . تبديل سرمايه هاي انساني به سرمايه هاي ساختاري و ايجاد يك مزيت رقابتي پايدار در سازمان مي‌تواند يكي از دغدغه هاي اصلي مديران اين نوع سازمانها باشد. شركت مهندسي و توسعه نفت بعنوان يكي از شركتهاي فرعي شركت ملي نفت ايران، مسئوليت نظارت بر اجراي كليه طرحهاي مهندسي و توسعه در قالب  فعاليت هاي طراحي، مهندسي، ساخت و اجرا در بخش نفت و گاز خشكي و دريا، يكي از سازمان هاي داراي ساختار ماتريسي متكي بر دانش فني – تخصصي مي‌باشد كه بنظر مي رسد روندهاي اخير در حوزه منابع انساني آن از جمله تمايل به كاريابي، جابجايي ونقل و انتقال و خروج نيروهاي متخصص از شركت، در شرف بازنشسته شدن تعداد زيادي از نيروهاي باتجربه، موضوع تحريم ها دربحث روابط مشتري، تامين كنندگان و ... باعث اهميت مديريت سرمايه هاي فكري (مشتمل بر سرمايه انساني، ساختاري و ارتباطي) جهت برون رفت از چالش هاي پيشرو گرديده است .

    سوال اصلی مطرح شده در این تحقیق عبارت است از 'وضعیت سرمایه فکری در شر کت مهندسی وتوسعه نفت(متن) 'چگونه است؟'       

در این تحقیق برای بررسی وضعیت سرمایه فکری در شر کت مهندسی وتوسعه نفت(متن) سه بعد سرمایه فکری یعنی سرمایه انسانی، ارتباطی و ساختاری مورد بررسی قرار گرفت.

    روش تحقیق حاضر از نظر هدف ، تحقیق کاربردی بوده و از نظر نحوه جمع آوری داده ها تحقیقی توصیفی از نوع پیمایشی می­باشد. جامعه آماری مورد بررسی در این تحقیق کارکنان شرکت مهندسی و توسعه نفت(متن) می­باشد.

    به منظور جمع آوری اطلاعات و داده ها و پاسخگویی به سوالات و فرضیات تحقیق، علاوه بر استفاده از روشهای کتابخانه­ای از روش میدانی که مهم­ترین ابزار مورد استفاده آن پرسشنامه می باشد و از پرکاربردترین ابزارها در تحقیقات علوم رفتاری و تحقیق حاضر می­باشد، استفاده شده است.

پرسشنامه‌ای برای سرمایه فکری و سه نوع سرمایه دیگر  طراحی شد که که شامل دو بخش مشخصات عمومی پاسخ دهندگان(جمعیت شناختی)،و سوالات اصلی تحقیق می­باشد. پس از بررسی روایی و پایایی پرسشنامه، در نهایت تعداد 184 پرسشنامه بین کارکنان شرکت مهندسی و توسعه نفت(متن) توزیع گردید تا تعداد 161 پرسشنامه قابل تجزیه و تحلیل بدست آمد.

   پس از جمع آوری اطلاعات پرسشنامه­های جمع آوری شده و انجام آزمون­های آماری متفاوت نتایج نشان داد که وضعیت سرمایه فکری، انسانی و سازمانی پایینتر از حد میانگین و وضعیت سرمایه ارتباطی بالاتر از حد میانگین است.

 

فهرست مطالب

عنوان

صفحه

چکیده ....................................................................................................................................................................................

خ

فصل اول: طرح تحقیق یا کلیات پژوهش ...............................................................................................................................

1

1-1- بیان مسئله ....................................................................................................................................................................

2

1-2-اهداف تحقیق..................................................................................................................................................................

3

1-3-مدل مفهومی تحقیق .......................................................................................................................................................

3

1-4-فرضيه‌هاي اصلي تحقیق ................................................................................................................................................

4

1-5-نوع روش تحقیق ............................................................................................................................................................

4

1-6-روش گردآوري اطلاعات و داده‌ها .................................................................................................................................

5

1-7-پيشينه تحقیق ..................................................................................................................................................................

5

فصل دوم: ادبیات تحقیق .........................................................................................................................................................

12

2-1-مقدمه ..............................................................................................................................................................................

13

2-2-تعاريف سرمايه فكري ....................................................................................................................................................

14

2-3-ويژگي‌هاي سرمايه فكري ..............................................................................................................................................

16

2-4-چارچوب مديريت سرمايه فكري ..................................................................................................................................

16

2-5-مدل‌هاي اندازه‌گيري سرمايه فكري ................................................................................................................................

18

2-5-1-مدل سرمايه فكري اسكانديا ......................................................................................................................................

18

2-5-2-مدل ارزيابي دارايي نامشهود .....................................................................................................................................

20

2-5-3-مدل مديريت دارايي فكري شركت دو ......................................................................................................................

22

2-5-4-مدل سرمايه فكري بانك ملي استريچيسك ...............................................................................................................

23

2-5-4-1-انواع سرمايه دانش محور ......................................................................................................................................

23

2-5-5-مدل سرمايه فكري ادوینسون و مالون (1997) ..........................................................................................................

30

2-5-6-مدل تكنولوژي بروكر ................................................................................................................................................

32

2-5-7-مدل امپريال بانك كانادا .............................................................................................................................................

34

2-5-8-مدل ارزيابي دارايي‌هاي نامشهود ...............................................................................................................................

36

2-5-9-مدل اينتلكتوس ..........................................................................................................................................................

40

2-5-10-مدل سرمايه فكري چن و همكاران .........................................................................................................................

43

2-5-11-مدل سرمايه فكري مارواسچوما ..............................................................................................................................

46

2-5-12-مدل سرمايه فكري (دارايي‌هاي نامشهود) سانچز ....................................................................................................

48

2-5-13-مدل سرمايه فكري بونتيس ......................................................................................................................................

50

عنوان

صفحه

2-5-14-مدل سرمايه فكري مريتوم گايدلاين ........................................................................................

توجه : فایل بالا دارای پشتیبانی و امکان پیگیری است که با کلیک بر روی (دریافت فایل) نمایش داده خواهد شد

با تشکر از انتخاب شما