digidtyle

پایان نامه ارضا نیازهای بنیادی روانی و طرحواره های ناسازگار اولیه با اختلال تنظیم هیجانی دانشجویان

پایان نامه ارضا نیازهای بنیادی روانی و طرحواره های ناسازگار اولیه با اختلال تنظیم هیجانی دانشجویان

پایان-نامه-ارضا-نیازهای-بنیادی-روانی-و-طرحواره-های-ناسازگار-اولیه-با-اختلال-تنظیم-هیجانی-دانشجویان

این پایان نامه در قالب فرمت word قابل ویرایش ، آماده پرینت و ارائه به عنوان پروژه پایانی میباشد


چکیده:

هدف این پژوهش بررسی رابطه بین ارضاء نیازهای بنیادی روانی و طرحواره­های ناسازگار اولیه با اختلال تنظیم هیجانی در دانشجویان بود. به این منظور با روش نمونه گیری خوشه­ای چند مرحله­ای 364 نفر (تعداد 166 دختر و 198 پسر) از دانشجویان دوره کارشناسی دانشگاه بوعلی سینا همدان انتخاب شدند. طرح این پژوهش توصیفی- همبستگی بود. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه نیازهای بنیادی روانی گاردیا، دسی و ریان (2000)، طرحواره­های ناسازگار اولیه یانگ (1998)، و اختلال تنظیم هیجانی گراتس (2004)، استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده­ها با استفاده از معادلات ساختاری، ضریب همبستگی و آزمونT صورت پذیرفت. نتایج پژوهش نشان داد که مدل تجربی داده­ها یا مدل مفهومی دارای برازش خوبی است. براساس یافته­ها، خودمختاری و شایستگی از خرده مقیاس نیازهای بنیادی روانی هم به صورت مستقیم و هم غیرمستقیم می­توانند بر اختلال تنظیم هیجانی تأثیر بگذارند. همچنین نیاز به خودمختاری و شایستگی می­توانند بر طرحواره‌های ناسازگار اثر بگذارد.

کليد واژه ها:

 نیازهای بنیادی روانی - طرحواره­های ناسازگار اولیه - اختلال تنظیم هیجانی

 

فهرست مطالب

عنوان                                                                                 شماره صفحه

چکیده                                                                                                      1

فصل اول:کلیات تحقیق

1-1- مقدمه.................................. 3

1-2- بیان مسأله............................. 4

1-3- اهمیت و ضرورت تحقیق.................... 6

1-4- اهداف پژوهش............................ 8

1-4-1- هدف کلی پژوهش..................... 8

1-4-2- اهداف جزئی........................ 8

1-5- فرضیه­های پژوهش......................... 8

1-6- تعریف مفهومی و عملیاتی پژوهش............................................................................9

1-6- تعریف مفهومی متغیرها................... 9

1-6- تعریف عملیاتی متغیرها................. 10

فصل دوم: مروري برادبیات تحقیق وپیشینه تحقیق

2-1- مقدمه................................. 12

2-2- بخش اول: نیازهای بنیادی روانی...... 12

2-2-1 مقدمه ............................... 12

2-2-2- نیازهای روانشناختی................... 13

2-2-3- ساختار نیاز.......................... 13

2-2-4- نیاز از دیدگاه آبراهام مازلو......... 13

2-2-5- سلسله مراتب نیازهای مازلو ........... 14

2-2-6- نیاز از دیدگاه کارن هورنای .......... 15

2-2-7- نیازهای روانی از دیدگاه هنری موری ... 16

2-2-8- نیازهای روانشناختی از دیدگاه جولین راتر   17

2-2-9- طبقات نیاز .......................... 17

عنوان                            فهرست مطالب                               شماره صفحه

 

2-2-10- نیازهای روانشناختی از دیدگاه اریک فروم   18

2-2-11- نیازهای روانشناختی ارگانیزمی  ...... 20

2-2-12- ارتباط نیازهای بنیادی روانی و طرحواره­های ناسازگار اولیه...................................... 23

2-3- بخش دوم: طرحواره­های ناسازگار اولیه ...................................................... 23

2-3-1- مقدمه................................ 23

2-3-2- طرحواره.............................. 24

2-3-3- طرحواره­های ناسازگار اولیه (SME)...... 25

2-3-4- انواع طرحواره­هاي ناسازگار اوليه...... 27

2-3-5- خصوصیات طرحواره­های ناسازگار اولیه.... 30

2-3-6- عملکردهای طرحواره­های ناسازگار اولیه.. 31

2-3-7- سبک­های مقابله­ای ناسازگار............. 31

2-3-8- پاسخ­های مقابله­ای..................... 31

2-3-9- ارتباط طرحواره­های ناسازگار اولیه با اختلال تنظیم هیجانی........................................... 32

2-4- بخش سوم: اختلال تنظیم هیجانی........ 32

2-4-1- مقدمه................................ 32

2-4-2- تعریف هیجان ......................... 33

2-4-3- ویژگی هیجان­ها........................ 34

2-4-4- عوامل ایجاد هیجان.................... 34

2-4-5- تنظیم هیجان.......................... 35

2-4-6- مهارتهایی که در تنظیم هیجانی آموخته می­شوند    37

2-4-7- راهبردهای مقابله با هیجان­ها.......... 38

2-4-8 دیدگاههای زیر بنای هیجانها............ 42

2-4-9- اختلال تنظیم هیجانی .................. 44

2-5- تاریخچه و پیشینه پژوهش ............... 45

عنوان                            فهرست مطالب                               شماره صفحه

 

2-5-1- تحقیقات داخلی ................... 45

2-5-2- تحقیقات خارجی ................... 46

2-6- نتیجه­گیری ............................ 48

فصل سوم: روش اجرای تحقیق

3-1- مقدمه  ............................... 50

3-2 طرح پژوهشی............................. 50

3-3 جامعه مورد بررسی پژوهش ................ 50

3-4- نمونه آماری و روش نمونه­گیری .......... 50

3-5- ابزار گردآوری داده­ها ................. 51

3-5-1- پرسشنامه ارضاء نیازهای بنیادی روانی 51

3-5-2- فرم کوتاه پرسشنامه طرحواره های ناساز گار اولیه ........................................ 51

3-5-3- پرسشنامه اختلالات تنظیم هیجانی .... 52

3-6-  شیوه ی گرد آوری داده ها.............. 53

3-7- روش تجزيه و تحليل آماري.....................................................................................53

3-8- شاخص های برازندگی و معیارهای قابل قبول آن.............................................................53

فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده­ها

4-1- مقدمه ................................ 56

4-2- یافته­های توصیفی....................... 56

4-3- یافته­های اصلی پژوهش...........................................................................................61

4-4- ضرایب مسیر روابط مستقیم مدل پیشنهادی.............................................................61

4-5- ضرایب مسیر روابط مستقیم مدل تائید شده............................................................63

4-6- ارزیابی مدل تأییدشده...............................................................................................63

4-7- بررسی فرضیه دوم...................................................................................................64

4-8- بررسی فرضیه­ی سوم.................

توجه : فایل بالا دارای پشتیبانی و امکان پیگیری است که با کلیک بر روی (دریافت فایل) نمایش داده خواهد شد

با تشکر از انتخاب شما