digidtyle

پایان نامه مقایسه عملکرد پیشرفت و خلاقیت و تحصیلی دانش آموزان تیزهوش و عادی

پایان نامه مقایسه عملکرد پیشرفت و خلاقیت و تحصیلی دانش آموزان تیزهوش و عادی

پایان-نامه-مقایسه-عملکرد-پیشرفت-و-خلاقیت-و-تحصیلی-دانش-آموزان-تیزهوش-و-عادی

این پایان نامه در قالب فرمت word قابل ویرایش ، آماده پرینت و ارائه به عنوان پروژه پایانی میباشد

 

چکیده

هدف پژوهش حاضر مقایسه انگیزه پیشرفت، خلاقیت و عملکرد تحصیلی در دانش­آموزان تیزهوش و عادی شهر ایلام بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه­ی دانش آموزان مدارس تیزهوش و عادی شهر ایلام  بودند که در سال تحصیلی 92-93 مشغول به تحصیل بودند. به منظور انجام پژوهش حاضر  تعداد 140 دانش­آموز  به روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شدند و پرسشنامه‌هاي انگیزه پیشرفت و خلاقیت در اختیار آنها قرار گرفت. پس از جمع­آوری اطلاعات، داده‌ها  بوسیله نرم افزار SPSS و آزمون تی تست گروه‌هاي مستقل مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که بین دانش آموزان تیزهوش و عادی از نظر انگیزه پیشرفت، خلاقیت و مولفه‌هاي آن و عملکرد تحصیلی تفاوت معنی داری وجود دارد. لذا بر اساس نتایج پژوهش حاضر مي‌توان نتیجه گیری نمود که در بحث آموزش و تعلیم و تربیت و افزایش عملکرد تحصیلی دانش آموزان بایستی به نقش هوش، خلاقیت و انگیزه پیشرفت نوجه ویژه داشت.

 

واژه‌هاي کلیدی: انگیزه پیشرفت، خلاقیت، عملکرد تحصیلی، تیزهوش، دانش آموز

 

فهرست مطالب

عنوان                                                صفحه

 

چكيده 1

 

فصل اول: كليات

1-1- مقدمه 3

1-2- بیان مساله 4

1-3- اهمیت و ضرورت پژوهش 7

1-4- اهداف پژوهش 9

1-4-1- هدف کلی 9

1-4-2- اهداف جزیی 9

1-5- فرضیه‌هاي پژوهش 9

1-6- تعریف مفهومي‌و عملیاتی متغیرها 10

 

فصل دوم: پیشینه پژوهش

2-1- مقدمه 13

2-2- پیشینه نظری متغیرهای پژوهش 13

2-2-1- انگیزه پیشرفت 13

2-2-2- انواع انگیزه پیشرفت 14

2-3- نظریه‌هاي انگیزش پیشرفت 16

2-3-1- نظریه تولمن 16

2-3-2- نظریه لوین 17

2-3-3- دیدگاه مک کللند 18

2-3-4- نظریه دسی در زمینه انگیزش 18

2-3-5- دیدگاه نیکولز 19

2-3-6- الگوی هدفگرایی دویک در انگیزه پیشرفت در یادگیری 19

2-3-7- نظریه اندرو 21

2-3-8- دیدگاه نظریه مثبت نگر 22

2-4- پیشایندهای انگیزه پیشرفت 23

2-4-1- پیامدهای انگیزه پیشرفت 24

2-5- خلاقیت 25

2-5-1- تعریف خلاقیت 25

2-6- دیدگاه‌های کلی مربوط به خلاقیت 27

2-6-1- دیدگاه غرب از خلاقیت 27

2-6-2- دیدگاه شرق از خلاقیت 27

2-6-3- نظریه‌ها و مکاتب روانشناسی درباره خلاقیت 28

2-6-4- نظریه روان تحلیلگری 28

2-6-5- نظریه روان تحلیل گری جدید 28

2-6-6- ای. جی. اسکاکتل 29

2-6-7- وایت 30

2-6-8- نظریه تداعیگرایی 30

2-6-9- نظریه رفتارگرایان 31

2-6-10- نظریه‌هاي انسان گرا 31

2-6-11- نظریه گشتالت و شناخت گرایی 32

2-6-12- دیدگاه گیلفورد نسبت به خلاقیت 33

2-6-13- کوشلر 34

2-7- فرآیند خلاقیت 35

2-7-1- مرحله آمادگی 35

2-7-2- مرحله نهفتگی (تکوین) 36

2-7-3- مرحله اشراق (بینش) 36

2-7-4- مرحله اثبات (مقابله) 36

2-8- ویژگی‌هاي افراد خلاق 36

2-9- عوامل مؤثر بر خلاقیت 37

2-9-1- عوامل خانوادگی مؤثر بر خلاقیت 37

2-9-2- عوامل اجتماعی مؤثر بر خلاقیت 37

2-9-3- موانع خلاقیت 38

2-9-4- آموزش خلاقیت 39

2-9-5- عملکرد تحصیلی 40

2-10- عوامل موثر بر عملکرد تحصیلی 42

2-11- پیشینه تجربی مربوط به متغیرهای پژوهش حاضر 44

2-11-1- پژوهش‌هاي صورت گرفته در داخل و خارج کشور 44

 

فصل سوم: طرح پژوهش

3-1- مقدمه 46

3-2- طرح پژوهش 46

3-3- جامعه آماری 46

3-4- نمونه و روش نمونه گیری 47

3-5- ابزارهاي اندازه گيري پژوهش 47

3-6- روشه ای تجزيه و تحليل داده ها 49

 

 

فصل چهارم: یافته های پژوهش

4-1- مقدمه 51

4-2- ویژگیهای جمعیت شناختی نمونه پژوهش حاضر 52

4-3- یافته های توصیفی 53

4-4- يافته هاي مربوط به فرضيه هاي پژوهش 55

 

فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری

5-1- مقدمه 60

5-2- بحث و نتیجه گیری 61

5-3- محدودیتهای پژوهش 63

5-4- پیشنهادات پژوهش 64

5-4-1- پیشنهادات نظری 64

5-4-2- پیشنهادات کاربردی 65

منابع و مآخذ 66

چكيده انگليسي 71


فهرست جدول‌ها

عنوان                                                صفحه

 

جدول 4-1. فراوانی و درصد فراوانی شرکت کنندگان در پژوهش بر اساس پایه تحصیلی به تفکیک جنسیت 52

جدول 4-2. میانگین، انحراف معیار، بیشترین و کمترین نمره متغیرهای انگیزه پیشرفت و عملکرد تحصیلی 53

جدول 4-3. میانگین، انحراف معیار، بیشترین و کمترین نمره متغیر خلاقیت و مولفه‌هاي آن 54

جدول 4-4. میانگین و انحراف معیار انگیزه پیشرفت شرکت کنندگان و نتایج آزمون t گروه‌هاي مستقل 55

جدول 4-5. میانگین و انحراف معیار  خلاقیت و مولفه‌هاي آن در شرکت کنندگان و نتایج آزمون t گروه‌هاي مستقل 56

جدول 4-6. میانگین و انحراف معیار  عملکرد تحصیلی در شرکت کنندگان و نتایج آزمون t گروه‌هاي مستقل 58

 

فهرست نمودارها

عنوان                                                صفحه

 

نمودار 4-1. فراوانی و درصد اعضای نمونه بر اساس جنسیت 52

دانلود فایل

توجه : فایل بالا دارای پشتیبانی و امکان پیگیری است که با کلیک بر روی (دریافت فایل) نمایش داده خواهد شد

با تشکر از انتخاب شما